W Gimnazjum nr 5, z rozpoczęciem roku szkolnego 2008/2009, utworzona została pierwsza klasa integracyjna. Nabór uczniów miał swój początek już w czerwcu 2008 roku. O składzie klasy i liczbie uczniów zadecydowała Komisja do spraw integracji.
Do klasy integracyjnej uczęszczało 18 uczniów, w tym czworo z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Zajęcia prowadzą dwaj pedagodzy. Nauczyciel prowadzący, czyli nauczyciel danego przedmiotu oraz nauczyciel wspomagający pedagog specjalny.
Gimnazjum tworząc oddziały integracyjne podjęło także działania terapeutyczne wobec uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi. Pracują tu specjaliści z dziedziny logopedii oraz pedagodzy specjalni. Dodatkowo nauczyciele wspierani są przez specjalistów Poradni Psychologiczno Pedagogicznej i pedagogów specjalnych z Ośrodka Szkolno Wychowawczego w Piotrkowie Trybunalskim.
Na terenie szkoły organizowane są dodatkowe zajęcia stymulujące rozwój uczniów, tj.: zajęcia logopedyczne, korekcyjno kompensacyjne, spotkania z pedagogiem szkolnym. Aby efektywnie zintegrować zespół klasowy przeprowadzane są wycieczki, spotkania okazjonalne, pogadanki, indywidualne rozmowy z rodzicami, itp. Wspólnie z rodzicami uczniów niepełnosprawnych nauczyciele starają się wypracować i ustalić indywidualne metody pracy z danym uczniem. Pomagają nam w tym comiesięczne konsultacje rodzic nauczyciel.
Współdziałanie nauczyciela prowadzącego i wspomagającego oraz niewielka ilość uczniów ma ogromny wpływ na indywidualizację pracy dydaktycznej, dostosowanie programu nauczania do możliwości intelektualnych ucznia, wdrażanie interesujących metod aktywizujących i form pracy w zespołach. Często zdarza się, iż uczniowie pełnosprawni, nie zdając sobie z tego sprawy, motywują swoją postawą do pracy uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi. Współistnienie uczniów niepełnosprawnych i zdrowych w jednej klasie, uczy wszystkich nas empatii, akceptacji, tolerancji, wrażliwości, szacunku względem drugiego człowieka, serdeczności oraz gotowości służenia pomocą.
Wielką zaletą powstawania klas integracyjnych jest fakt, że uczniowie niepełnosprawni są w stałym kontakcie ze swoimi rówieśnikami. Nie muszą być objęci nauczaniem indywidualnym, które pozbawia ich kontaktów z innymi uczniami. Tym samym mają szansę rozwijać się jak inni zdrowi koledzy. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych do przystępowania w nasze szeregi.
Opracowała: Marta Szafranek