INTEGRACJA

Rok szkolny 2008/2009

W Gimnazjum nr 5, z rozpoczęciem roku szkolnego 2008/2009, utworzona została pierwsza klasa integracyjna. Nabór uczniów miał swój początek już w czerwcu 2008 roku. O składzie klasy i liczbie uczniów zadecydowała Komisja do spraw integracji.

Do klasy integracyjnej uczęszczało 18 uczniów, w tym czworo z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Zajęcia prowadzą dwaj pedagodzy. Nauczyciel prowadzący, czyli nauczyciel danego przedmiotu oraz nauczyciel wspomagający – pedagog specjalny.

Gimnazjum tworząc oddziały integracyjne podjęło także działania terapeutyczne wobec uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi. Pracują tu specjaliści z dziedziny logopedii oraz pedagodzy specjalni. Dodatkowo nauczyciele wspierani są przez specjalistów Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej i pedagogów specjalnych z Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Piotrkowie Trybunalskim.

Na terenie szkoły organizowane są dodatkowe zajęcia stymulujące rozwój uczniów, tj.: zajęcia logopedyczne, korekcyjno – kompensacyjne, spotkania z pedagogiem szkolnym. Aby efektywnie zintegrować zespół klasowy przeprowadzane są wycieczki, spotkania okazjonalne, pogadanki, indywidualne rozmowy z rodzicami, itp. Wspólnie z rodzicami uczniów niepełnosprawnych nauczyciele starają się wypracować i ustalić indywidualne metody pracy z danym uczniem. Pomagają nam w tym comiesięczne konsultacje rodzic – nauczyciel.

Współdziałanie nauczyciela prowadzącego i wspomagającego oraz niewielka ilość uczniów ma ogromny wpływ na indywidualizację pracy dydaktycznej, dostosowanie programu nauczania do możliwości intelektualnych ucznia, wdrażanie interesujących metod aktywizujących i form pracy w zespołach. Często zdarza się, iż uczniowie pełnosprawni, nie zdając sobie z tego sprawy, motywują swoją postawą do pracy uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi. Współistnienie uczniów niepełnosprawnych i zdrowych w jednej klasie, uczy wszystkich nas empatii, akceptacji, tolerancji, wrażliwości, szacunku względem drugiego człowieka, serdeczności oraz gotowości służenia pomocą.

Wielką zaletą powstawania klas integracyjnych jest fakt, że uczniowie niepełnosprawni są w stałym kontakcie ze swoimi rówieśnikami. Nie muszą być objęci nauczaniem indywidualnym, które pozbawia ich kontaktów z innymi uczniami. Tym samym mają szansę rozwijać się jak inni zdrowi koledzy. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych do przystępowania w nasze szeregi.

Opracowała: Marta Szafranek

[ cofnij ]